måndag 8 september 2014

Valstugorna får besök

Idag var det dags för mig och blöjterroristen att hämta valmanifest på Gustav Adolfs torg. Vi valde tydligen att komma precis efter ett gäng högstadieklasser som fått i uppgift att ställa en triljard frågor vid varje valstuga, vilket föranledde att vi fick stå i kö till såväl Moderater som Centerpartister. Efter att ha hört de två brudarna framför mig vid Moderaternas valstuga svara nekande på frågan "Vet ni vad konservativ är?" insåg jag att jag kunde stå kvar rätt länge, så då gick vi till Folkpartiets stuga i väntan på det moderata valmanifestet.
    Folkpartisten verkade gå på något slags uppåttjack. När jag berättade att jag var feminist blev han mycket glad och pekade på en punkt i sitt manifest. När jag berättade att jag tycker miljöfrågor är viktiga blev han om möjligt ännu gladare och pekade på ännu en punkt. Därefter fick jag veta att man alltid kan få tag på folkpartister på nätet vid eventuella frågor. Bra. Bra att veta.
    Centerpartisten var sval i sitt mottagande. Mest var han ledsen över att hans broschyrer blåste av bordet hela tiden. Och så var han ungefär 150 år gammal och hörde som en kratta. "Det är viktigt att rösta!" skrek han i mitt öra. Information han ansåg sig behöva ge mig, den 34-åriga tvåbarnsmamman som samlade valmanifest i (ändå ganska) god tid innan valet.
    Socialdemokraten överöste mig med en skog av broschyrer, medan miljöpartisten på ett diskret sätt gav mig det jag bad om för att därefter erbjuda mig en frukt på vägen. Väl framme hos Moderaterna fick jag det jag bad om, samtidigt som de fnissande gav mig en påse kryddor som "kanske kan vara någon slags chili". När jag tackade och sa att jag skulle testa den fnissade de lite till, vilket föranleder mig att tro att de preparerat chilin med laxermedel, så kom för all del inte hit på Chiligryta.
    Övriga valstugor kvalade inte in. I vanliga fall är jag relativt säker på vad jag tycker, men eftersom gråskalan verkar bli större ju äldre jag blir måste jag omvärdera vissa saker. Allt var mycket enklare för ett antal år sedan. Således kommer amningslitteraturen denna vecka bestå av valmanifest och tv:n visa valdebatter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar