lördag 18 januari 2014

Valuta för licenspengarna

Jag blir verkligen hoppfull inför framtiden när jag sitter framför lördags-bollibompa med terroristen. Känns mycket fint att den första vidriga tecknade filmen innehåller, förutom ett gäng smågrabbar som ska rädda världen,  EN enda kvinna. En lärare förstås. Kvinnor är ju ofta det. Typ lärare, mammor eller strippor.
    Nåväl, nästa serie är nog mer genomtänkt, tänker jag storsint efter att ha sprutat ut lite eld genom näsborrarna. Nästa serie är Vicke Viking. Där är två av ett tiotal karaktärer kvinnor. Vickes mamma och Vickes syster. Tänk, dubbelt så många som i den vidriga serien innan! Det måste ha varit svårt att få in en lärare eller strippa i en viking-intrig, tänker jag.
    Vickes mor är vän och fin, förutom när hon är en oförstående fru till Vickes pappa. Fruntimmer! Vickes syster är lite handfallen. Hon har två olika ansiktsuttryck; bekymrat oföretagsam och tindrande beundran för brodern Vicke.
    Vicke Viking är, trots att han är typ åtta, full av mod och list och han slänger undan stenblock utan att sträcka en muskel. Systern och modern beundrar honom öppet och utan förbehåll. De få minuter de är med. I ärlighetens namn gör de ju inte sådär värst mycket för intrigen och tar mest upp dyrbar tv-tid. Jag ber härmed att få tacka SVT för väl investerade licenspengar. Min lill-terrorist får verkligen underbara kvinnliga förebilder i de genusvidriga program ni köper in. Tur att Pippi Långstrump råkar vara hennes största idol sedan tidigare. Vickes syster och mor är inte så mycket att hurra för. Är det 2014 i år eller har jag halkat tillbaka till 40-talet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar