tisdag 10 mars 2015

Skönhetssömn?

Ok. Murphy: 500 000. Johanna: Minus en miljard. Vem var det som sa att det alltid blir värre framåt natten? Björn Skifs?  Ja, Björn, det blir inte bara värre framåt natten, det blir också värre och värre för varje natt som går. 

De senaste tre nätterna (är det verkligen bara tre?) har vi haft cirkus hemma och bytt sängplatser lika flitigt som Paradise Hotel-deltagarna. Kidsen har lagt upp något slags schema sinsemellan för att försäkra sig om att ingen av oss ska få mer än en sisådär fem timmars sömn per natt, givetvis upphackat i stycken, och nu har jag nog faktiskt insett att dessa nätter är det nya sova till sju. 

Natt nummer ett bestämde sig den yngsta sömnmarodören för att amma 00, 02.30, 04, och såg det därefter för gott att kliva upp 05.15. Jag tog då med henne till den äldre systerns säng, för att hon inte skulle väcka alla de andra familjemedlemmarna, som förstås traditionsenligt samlats i dubbelsängen. Där fick hon se på Babblarna på min telefon (psykedeliska figurer i bjärta färger som sjunger harmlösa sånger) fram tills hon somnade om 06.30. Skönt att den äldre tog sovmorgon. Till 06.35. 

Natt nummer två sov den yngsta den komatöses sömn. Såklart, efter föregående natt. Det var bara det att då tyckte den äldre att det var en god idé att vakna strax efter fyra, och därefter inte somna om, utan istället ställa viskade frågor till mig (maken hade vid det här laget bytt säng efter att ha blivit karatesparkad i ryggen x flera från midnatt och framåt) ungefär en gång var femte minut. Jag är inte helt hundra, men låter inte det som någon slags metod torterare använder sig av för att få fram värdefull information ur sina offer? 
Nä. Hon somnade aldrig om. Vi gick upp klockan sex, efter vårt två timmar långa "Vem vet mest"-maraton.

 Natt nummer tre var det den yngre sömnmarodören som hade jour. Dags för favoriten "amma var tredje timme fast jag egentligen inte är så intresserad"-tricket följdes av en läckande blöja strax före fyra. Och vad händer när man byter blöja och pyjamas vid fyra? Det uppfattas som någon slags morgonrevelj tydligen. Som väckte den äldre, som bytte säng. Så låg jag och den yngsta torteraren kvar i dubbelsängen. Hon kan ju inte prata, men hon kan låta högt och hennes små nävar är numera välinställda håravslitare. Hon kan få jobb på Guantanamo när som helst, I tell you! Ihärdig är hon också. Höll igång till halvsex, och här måste Murphy ha missat ett glapp, eftersom den äldre inte återvände till dubbelsängen förrän 06.30. En hel timmes morgonsömn. Hurra! 

Nu ser jag fram emot natt nummer fyra. Jobbar de enligt tidigare schema lär det vara den äldres skift inatt. Ska bli spännande att se vad hon ska hålla mig vaken med från fyra och framåt inatt. Kan någon vara så vänlig och skjuta mig snart? Bara ett vådaskott i benet, så jag får ligga på sjukhus och vila upp mig lite. Tack.
    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar