lördag 24 januari 2015

Linny, Tuck och Ming-Ming, hej!

Varje gång jag är föräldraledig (två gånger då alltså, även om det just nu känns som att jag varit föräldraledig de senaste 14 åren) tänker jag att jag måste bli kreativ. Göra om hemmet till en Pinterest-dröm med finurligt osynlig, men ändå magiskt rymlig, förvaring. Inte alls som den garderob vi nu huserar över, där vi ställer oss vid tröskeln och kastar in det som stökar till den övriga lägenheten, och varje gång vi behöver hämta något drar ett djupt andetag innan vi zickzackar in mellan högar av rullskridskor, barnskor som är för små och mopphinkar.
    Skriva den där boken. Den där som ska Augustpris-nomineras. Sparar Nobelpriset till en av döttrarna. Äkta moderskap handlar om att ta ett steg tillbaka, låta terroris... de små änglarna glänsa.
    Framkalla alla de fyratusen bilderna på kidsen och skapa kreativa kollage, hänga på väggarna i vackra fotoramar i asymmetrisk hipsterstil. 
    Det är bara det att min hjärna liksom krympt på sistone. Fattar ni att det är så längesedan jag jobbade att jag idag fick googla "respiratorisk insufficiens" för att komma ihåg hur det definieras? Kanske inte så illa i era öron, men jag jobbar ju med såna patienter. 
    Vad är det som händer? Har min hjärna tagits över av Bollibompa och feta krokodiler som kör trånga bilar samtidigt som de spelar mässingsinstrument? 
    Häromdagen när vi (för en enda jävla gångs skull) såg på nyheterna och Lars Adaktusson med bister min levererade ett "läget är akut", tittade jag och maken på varandra inom en nanosekund och utbrast unisont: "Vi måste hjälpa!". 
    Nä, det säger kanske inte er någonting. Då kan ni kolla upp Linny, Tuck och Ming-Ming på youtube. Ni orkar inte?  Nåja, det är ett barnprogram med en sköldpadda, en kyckling och ett marsvin i huvudrollerna. Lyssna bara på signaturmelodin. Och tänk er sen att den rullar i ert huvud under dygnets alla vakna timmar. Det är där jag är. Det är kanske inte så konstigt att jag inte skapar Pinterest-omgivningar, kreativa fotokollage eller skriver August-böcker. Just nu. Men kanske, kanske nästa vecka? Jag ska bara återta kunskapen om respiratorisk insufficiens först.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar